12 September 2010

Aidilfitriku pada tahun 2010

Yup.. arini dh 2nd day hari raya aidilfitri.. raya tahun ni agak berbeza sebab saya dah kerja. before this menjadi pelajar dari tadika ke sekolah then masuk Universiti. Orang dok bagi duit raya kat saya. sekarang ni sayala kena bagi duit raya kat orang. huhu.. Alhamdulillah jihad saya dalam menuntut ilmu formal telah membuahkan hasil. InsyaAllah bulan november 2010 ni saya akan bergraduasi buat kali kedua untuk ijazah sarjana muda(profesional). tahun 2009 dah graduate dah(sarjana muda biasa). cuma time tu final exam esok paginya. bayangkan betapa kelam kabutnya saya. tak sempat nak tangkap gambar. majlis konvonye dahla petang. esok pagi pukul 8.30 dah exam subject tough lak tu. criminal procedure code. stadi sambil bau bunga kat tepi meja. hehe.. Namun itu semua kenangan.. bersyukur sangat sepanjang saya belajar, Allah permudahkan urusan saya.. Semua ini bukan dari saya tetapi rezeki dari Allah..

Tipula kalau saya kata saya tidak pernah diuji dalam menuntut ilmu. sangat banyak sebenarnya.. tapi apa yang pasti, semakin kuat Allah uji. semakin banyaklah saya akan berdoa.. dan Allah tidak pernah menghampakan doa2 saya.. betapa saya bersyukur.. tetapi sebenarnya ujian Allah tu membuatkan saya terpikir. betapa kerdilnya diri saya ini. saya tak mampu berjaya tanpa bantuan Allah... Oleh itu, bila saya berada di atas, saya akan sentiasa teringat zaman2 di bawah saya. Ini menyebabkan saya langsung tidak pernah rasa bangga jauh sekali nak mendabik dada pada kejayaan saya. Sesungguhnya saya takut pada pujian.. Sebab saya tau saya tidak pernah menjadi yang terbaik.

Apa yang saya ada hinggalah ke saat ini, semuanya bukan milik saya. tetapi milik Allah SWT. Pujian itu bukanlah patut ditujukan pada saya, sebaliknya Pemilik Jiwa saya iaitu Allah SWT. Sebagai tanda syukur, lafaz Alhamdulillah harusla sentiasa diungkap oleh kita.. Sejujurnya saya sentiasa rasa tidak layak di atas semua kurniaan Allah pada saya. Atas semua kurnia Allah SWT pada kita yang tak terkira dan tak ternilai harganya ini, cukupkah ibadah kita padaNya? adakah kita tidak pernah melakukan dosa? adakah kita sentiasa mengingatiNya? pasti jawapannya 'TIDAK' bukan?.. Marilah kita bermuhasabah diri dan sentiasa bersyukur atas nikmat yang diberi. Semoga Allah mengurniakan lebih banyak rezekiNya kepada kita semua.. Amin...

No comments:

Post a Comment