29 September 2010

kasut kenapa jadi begini??

saya seorang yang tak banyak aksesori. kalau saya ada sesuatu barang, saya akan pakai sampailah rosak. al maklum, kalau barang banyak ni nanti susah pulak nak simpan. Apatah lagi kalau ruang sempit. tambahan pula, membazir kalau membeli barang yang dah ada tapi beli lagi untuk spare ni sedangkan ada banyak lagi barang-barang penting lain yang perlu dibeli.

Al kisahnya barang yang slalu saya kena beli ialah sandal.. tak taula kenapa. dr zaman belajar sampaila zaman baru keje ni asyik kena beli sandal je. mudah sangat rosaknya. zaman belajar dulu, setiap semester tukar sandal. time sekarang dah kerja even worst. kadang2 baru 2-3 minggu sandal dah rosak.. adoii.. baru pikir nak menyimpan. lain pulak jadinya. terus lari bajet bulanan..huhu..

setelah menganalisis puncanya, saya mendapati mungkin kerana saya suka beli sandal yang murah yang memang nampak kualitinya kurang. actually tak murah pon. sangat mahal bagi saya. sandal saya berharga dalam lingkungan rm50-70. tapi sandal macam tu di kuala lumpur tu dh kira cikai2la. yang jenis material tak tahan. saya bukan penggemar sandal bertumit. sebab saya tak reti berjalan dengan kasut tumit dan bagi saya menyakitkan.. keselesaan lebih penting bagi saya walaupun sandal tersebut nampak macam untuk makcik2. huhu.. istilah yang biasa remaja gunakan.

punca kedua, mungkin kerana saya hanya memakai sandal itu sahaja setiap masa tanpa bertukar-tukar dengan sandal lain. bila terlalu kerap guna, durabilitynya juga pasti kurangkan? biar apa pun alasan.. saya tetap rasa sedih.. semalam sandal yang saya baru beli ketika raya ke-3 rosak juga.. harganya rm60 selepas diskaun. terpaksalah beli sandal baru lagi sedangkan syawal pon belum tamat lagi. ini bermakna belum sampai sebulan sudah rosak? aduhai sandal... kenapa cepat sangat rosak..

ada rakan mencadangkan saya beli sandal yang lebih mahal dari brand2 terkenal macam scholl, clark etc. harga lebih kurang 180++. tapi memang diketahui ketahanannya. namun... hati masih berbelah bahagi.. bukan apa, terlalu mahal pula untuk sepasang sandal yang hanya dipakai di kaki.


Lihatla sandal saya ni. sudah tercabut tapaknya. nak kata ganas.. saya tak ganas pon. penuh sopan santun. hehehe.. entahlah.. mungkin sudah suratan masanya telah tiba untuk memakai sandal baru pula..


sandal saya yang agak trendy ini. actually, bukanlah sebab rupanya saya beli. cuma selesa dipakai sebab melekat sepenuhnya pada kaki saya. Plus, xmenghasilkan bunyi pula tu. itu yang saya mahu.. horeyy.. =)


beginila jadinya bila dipakai oleh saya. nampak biasa-biasa sahaja.. mungkin selepas ini.. saya sudah tak memakai sandal ini lagi.. selamat tinggal sandal lama..


Ini pula sandal saya sebelum sandal gmbar sebelum ni. suka sangat sebab ada bunga tu. harga juga RM60 beli di SOGO. Malangnya, lekang jugak sandal ini. ayah dah belikan gam kuat. tetapi sekejap saja tercabut balik.. apa boleh buat...

semoga kasut saya yang baru dibeli semalam berwarna putih jenama larrie lebih tahan dan selesa. amin.. :)

No comments:

Post a Comment